Social og fodboldmæssig udvikling går hånd i hånd

Martin Randrup
01. juli 2022 kl. 14:48
Sammenhold, klubånd og udvikling som nogle af de centrale værdier for vores virke.

Der er kommet en meget interessant nyhed i børnefodbolden i denne uge. Brøndby IF har valgt at ændre strategi i deres talentarbejde. De vil ikke længere have elitehold i aldersgrupperne 9-12 år. Børnene skal ikke niveauopdeles så skarpt, som man tidligere har gjort. Årsagen er, at man ikke kan se, om en 9-årig også er den bedste 10 år senere.

Lederen af DBU Børnefodbold, Jesper Jacobsen, bakker op om beslutningen. Han udtaler, at DBU’s undersøgelser viser, at 1 ud af 1000 spillere på elitehold i 9-årsalderen ender som fuldtidsproff. som 20-årig.

Næste væsentlige problem, som bestemt også er et af de vigtigste er: Hvad gør det ved en f.eks 9-10-årig at bliver stemplet som ”ikke god nok” så tidligt? Det øger risikoen for frafald fra sporten generelt. Dermed har det også sociale omkostninger.

Pt. er den bedste model for udvikling af fodboldspillere - også i et talentudviklingsperspektiv - at bidrage til udviklingen af børnemiljøerne i de klubber, hvor børnene allerede er.
Derfor arbejder IF Alliancen fodbold på at skabe rammer for den enkelte spiller, som kan udvikle spilleren socialt og fodboldmæssigt.
Det er bl.a. det vi kalder for Den gule tråd. Her vægtes sammenhold, klubånd og udvikling som nogle af de centrale værdier for vores virke. Vi lægger vægt på, at social og fodboldmæssig udvikling går hånd i hånd.